Bitwig Group Tracks

Wij hebben ons er in de beginjaren zelf aan schuldig gemaakt, en hebben ze bij verschillende klanten voorbij zien komen… rommelige mixdowns of project files. Slecht gelabelde tracks, meters die grote delen van de tijd in het rood slaan, of tracks waar alle dynamiek uit is gehaald.
Door je track op de juiste manier in te delen en wat basis trucjes te gebruiken met betrekking tot mixen, bespaar je jezelf (en een eventuele mix/master engineer) veel tijd en haal je meer uit jouw track. Hieronder vind je dan ook wat praktische tips en voorbeelden voor het indelen van jouw track en het voorbereiden op de mix en/of master fase.

Indelen van je tracks

Label je tracks en voorzie ze van kleuren

Door de sporen direct vanaf het aanmaken van een nieuwe track goede duidelijke namen te geven bespaar je jezelf (en een eventuele co-producer of mixing engineer) later veel tijd. Het is hierbij aan te raden om zo goede omschrijvende namen te gebruiken, dus niet “Drum 1, Drum 2 en Drum 3″of “Audio 1”, “Audio 2” “Audio 3”, maar zo helder mogelijke omschrijvingen als “Kick”, “Clap”en “Hihat” bij de drums, of “Arpeggiated Lead”(Arp lead) of “Sub Bass” voor instrument kanalen. Op deze manier weet je zelf altijd direct het juiste spoor terug te vinden als je iets wilt aanpassen, en is het voor iemand anders die aan jouw project werkt veel sneller duidelijk welk geluid zich in welk kanaal bevind.
Door met verschillende kleurcodes te werken is het nog makkelijker om verschillende soorten geluiden uit elkaar te halen. Ontwikkel hiervoor je eigen patroon dat je voor elk project gebruikt. Bijvoorbeeld door de drums altijd rood te maken, de bass altijd paars, de instrumenten (synthesizers) altijd blauw en de zang altijd groen, etc etc..

Labelen hoe t niet moet
* Labelen – Hoe het NIET moet
Labelen hoe t wel moet
* Labelen – Hoe t wel kan

Deel je sporen in groepen in.

Als je veel sporen hebt, vaak is dit met drums sowieso al het geval, dan is het sterk aan te raden om ze in groepen in te delen. Wanneer je het volume van alle drumgeluiden in 1 keer wilt aanpassen hoef je dan namelijk maar 1 fader te bewegen. De groepen kun je het beste indelen op geluiden die bij elkaar passen en/of zich in hetzelfde frequentiegebied bevinden. Een mogelijke groepsindeling is bijvoorbeeld: “Drums”, “Bass”, “Instrumenten”, “Vocalen” en “Effecten”. In sommige DAW’s is het ook mogelijk om met subgroepen te werken. In dat geval kun je bijvoorbeeld binnen de drumgroep nog een aantal groepen hebben genaamd: “Kicks”, “Claps/Snares”, “Hihats”, “Percussion” en “Cymbals”.

Bitwig Group Tracks
* Voorbeeld van indeling in Groepen

Voorbereiden op mixen en/of masteren

Basic Equalizing

Mocht je tijdens het productieproces nog niet veel met de equalizer aan de slag zijn geweest, is het handig om als eerste voor begint met mixen je mix “schoon te maken”. De meest simpele maar effectieve handeling hierin is om bij alle kanalen, met uitzondering van de Kick en de Bass, een deel van het laag af te snijden. Het laag is namelijk een gebied wat snel vol raakt en om je kick en bass zo goed mogelijk naar boven te laten komen is het verstandig alle andere elementen uit dit gebied weg te filteren.
Met een highpass filter of highpass filtersetting op een equalizer kun je sowieso een deel van het laag van al deze kanalen afsnijden. Doe dit door laag te beginnen en het filter steeds hoger in te stellen tot je merkt dat je iets begint te missen aan het geluid. Stel de equalizer of highpass filter bij voorkeur in terwijl je naar de hele mix luistert en niet naar 1 track in solo. Het gaat er namelijk om hoe een geluid in de mix klinkt en niet hoe mooi je synthesizer lead in zijn eentje klinkt.

Highpass Filter
* Highpass Filter

Check Mono compatibiliteit

Het gebruik van stereo widening plug-ins en effecten als chorus kan je mix veel voller laten klinken. Dit is ontzettend mooi indien de track dan ook altijd in stereo wordt afgespeeld, maar hier zit hem nu net het probleem in. Veel clubs zijn namelijk (nog) aangelegd in mono en zullen je track dus in mono weergeven. Nu hoeft dit geen probleem te zijn, maar in sommige gevallen kan er door het gebruik van stereo widening plug-ins phase cancellation, ofwel fase neutralisering, ontstaan.
Dit fenomeen treedt op als 2 signalen (links en rechts in dit geval) van dezelfde frequentie zodanig uit fase staan dat ze elkaar opheffen. Het gevolg is dat er dan een enorme afname is in volume, of dat in het ergste geval, het stereo signaal in mono zelfs volledig wegvalt. Aangezien je als DJ/Producer jouw tracks in clubs wilt (laten) draaien is het dus belangrijk dat je checkt of die volle brede synthesizer in de club niet ineens onhoorbaar is.

Phase Cancellation
* Phase Cancellation
Bitwig Mono Check
* Mono check in Bitwig

Headroom overlaten

Het menselijk brein is zo gemaakt dat het denkt dat een geluid lekkerder klinkt als het harder staat. Het is dus erg verleidelijk om constant de faders omhoog te bewegen, maar dit geeft zeker niet altijd het beste eindresultaat.
Ten eerste loop je het risico dat je meters in het rood slaan, ook wel digital clipping genoemd, en dat leid tot digitale distantie. Hoewel dit met de huidige 32 bit floatingpoints engines in veel DAW’s minder erg is dan vroeger, is het over het algemeen niet wenselijk om je meters in het rood te laten uitslaan.
Ten tweede ontneem je bij een te hete (luide) mix de mastering engineer alle ruimte om zijn of haar werk te doen. Dit zie je met name vaak bij mensen die (veel) compressors of limiters op de masterbus plaatsen om de mix maar zo luid mogelijk te maken en zo mee te kunnen doen met gemasterde tracks.
Hoewel dit misschien in je (home)studio prima klinkt, betekent dat niet dat de track overal goed klinkt en dit is nu juist iets waar mastering voor moet zorgen. Laat dus altijd ongeveer 6dBfs aan headroom over zodat de mastering engineer zijn werk kan doen.

Headroom Voorbeeld
* Track voorbeeld zonder headroom en met headroom

 

Ableton Headroom
* Bitwig headroom

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *